Tuesday, February 2, 2010

AGENDA YM KU LI

Mengikut Akta Petroleum 1974 adakah didalam meyebut Kelantan wajar menerima royalti minyak dari Kerajaan Pusat? Soal ini semakin panjang apabila seorang pemimpin UMNO yang terkenal dengan "track record" nya membuat keputusan membelakangi kerajaan mahupun parti sendiri. Bekas pemegang portfolio Menteri Kewangan ini kembali meletakkan dirinya di landasan kontroversi sekali lagi. Bekas pemimpin Semangat 46 ini semakin sukar dibaca niatnya apabila beliau sepentas bersama pemimpin-pemimpin PAS Kelantan yang semakin bergolak dengan isu dalaman cuba meneggelamkan isu tersebut dari perhatian penyokong-penyokong mereka. Ku Li kini telah menjadi "kuli" PAS dalam menegakkan isu ini. Apakah niat yang terselindung didalam hati Ketua UMNO Bahagian Gua Musang ini? Kenapa beliau sanggup sepentas bersama pemimpin-pemimpin PAS Kelantan? Adakah beliau lupa yang mana PAS sering membuat tuduhan-tuduhan melampau terhadap pemimpin-pemimpin UMNO. Adakah beliau lupa akan hal tersebut? memetik kata-kata beliau didalam Utusan 03.02.10 “Isunya ialah apa yang undang-undang kata. Undang-undang ialah Akta Pembangunan Petroleum yang membawa kepada kelahiran Petronas dan memberi Kelantan dan Terengganu hak perundangan kepada lima peratus hasil minyak yang ditemui di pesisir (pantai),” katanya. Adakah petroleum yang ditemui itu masih berada dalam lingkungan pesisir pantai negeri Kelantan? Malah Tun Dr M sendiri tidak boleh menerima sikap Ku Li yang mana Tun menyatakan bahawa beliau menegaskan Tengku Razaleigh Hamzah tidak wajar menggunakan pentas pembangkang bagi menyuarakan isu royalti petroleum yang dituntut kerajaan Pas Kelantan. Bekas Perdana Menteri berkata, Ahli Parlimen Gua Musang itu boleh mengadakan perjumpaan untuk membincangkan perkara itu secara langsung dengan Datuk Seri Najib Razak jika Perdana Menteri bersetuju. "Saya fikir dia utamakan Kelantan lebih daripada kerajaan. Saya fikir dia sudah terbahagi kesetiaan, satu kepada parti, satu lagi kepada negerinya.
Melihat daripada kenyataan Pegawai Khas Tengku Razaleigh, Muhd Lukhman Ghani “Penjelasan Ku Li berhubung isu royalti minyak untuk kebaikan rakyat Kelantan supaya rakyat di negeri dikuasai pembangkang itu akan berterima kasih dan kemudian menyokong Kerajaan Pusat kerana apa yang mereka kehendaki dipenuhi,” Rakyat Kelantan tidak akan berterima kasih kepada kerajaan hanya kerana bantuan daripada Ku Li tetapi sokongan terhadap pimpinan PAS Kelantan akan menjadi lebih kuat kerana usaha yang digerakkan oleh mereka telah berjaya. Siapa yang tidak faham politik?
Pimpinan UMNO harus segera membuat tindakan berhubung dengan sikap yang Ku Li yang menyokong pembangkang dan jangan jadi seperti PKR yang lambat mengambil tindakan terhadap YB Zulkifli Kulim Bandar Baru.

No comments:

Post a Comment