Thursday, October 29, 2009



KEGAGALAN PENTADBIRAN PEMBANGKANG DALAM SUKAN
Jika semua sedia maklum akan perlawanan separuh akhir Piala Malaysia membabitkan 4 negeri iaitu Negeri Sembilan, Terengganu, Kelantan dan Perlis.
Jika diamati adalah amat jelas bahawa pada musim lalu pertandingan akhir membabitkan pasukan Selangor dan Kedah yang dimenangi Kedah, yang ramai menyangka pentadbiran badan sukan pasukan tersebut adalah dibawah pembangkang. namun hakikatnya berbeza kerana

pada tahun 2008 pembangkang hanya mengambil alih tampuk pimpinan badan sukan Negeri Selangor dan Kedah setelah berjaya menawan negeri-negeri tersebut pada pilihanraya yang lalu daripada Barisan Nasional. Pada tahun ini jelas apabila Persatuan Bolasepak yang ditadbir pembangkang gagal melangkah ke perlawanan akhir Piala Malaysia meskipun Selangor berjaya memenangi 3 Piala sebelum itu tetapi hakikatnya amat berbeza apabila tidak berjaya mendapat Piala Keagungan negara itu. Bukan hendak mempolitikan sukan tetapi inilah hakikatnya di Malaysia Persatuan Bolasepak negeri memerlukan pimpinan utuh dari kerajaan negeri bagi memajukan sukan no. 1 negara ini. Kecuali Kelantan yang dipimpin PAS tetapi dalam Persatuan Bolasepak Kelantan mereka diketuai oleh Tan Sri Anuar Musa bekas Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan. Lihat Kerajaan Negeri Sembilan menghulurkan Bonus RM 50,000 kepada pemain kerana berjaya melangkah ke perlawanan separuh akhir berbanding RM 5000.00 imbuhan yang diberikan oleh Kerajaan Negeri Kelantan kepada pemain bolasepak Negeri Cik Siti Wan Kembang itu. Juara trebel tahun lalu Kedah telah melahirkan kekecewaan terhadap sikap membisu Presiden Persatuan Bolasepak Kedah sehingga Kedah terumbang ambing tahun ini dari pasukan hebat disegani sehingga lembik tidak berdaya tahun ini dan sikap tidak ambil peduli kerajaan DAP terhadap Persatuan Bolasepak Pulau Pinang, tetapi jika mereka menang pemimpin pembangkang inilah yang akan duduk paling hadapan sekali dan menunjukan kerana pimpinan merekalah pasukan negeri berjaya memenangi piala tetapi sekiranya lebur semua lepas tangan. Sekiranya persatuan kecil sekecil persatuan bolasepak negeri ini gagal diurus tadbir oleh pembangkang dengan baik bayangkan bagaimana mereka boleh menguruskan sebuah kerajaan negeri?
selamat berjuang Hoben Jang Hoben

No comments:

Post a Comment